Algemene verkoops- en leveringsvoorwaarden van Zo Geplant

Deze algemene voorwaarden regelen de samenwerking met Tom Van Hove, handel drijvend onder de benaming “Zo Geplant”, met maatschappeljjke zetel te 9770 Kruishoutem – België, Warandestraat 14, ingeschreven in het KBO en BTW-register met nummer BTW BE 0795.591.723., tel. +32 495870984, e-mail info@zogeplant.be (hierna genoemd ‘Zo Geplant’). Daarnaast wordt elke rechtsverhouding tussen Zo Geplant of Tom Van Hove en de Klant (samen aangeduid als de ‘Partijen’), beheerst door onderhavige algemene voorwaarden, eventueel aangevuld met specifieke voorwaarden, behoudens uitdrukkelijke schriftelijke afwijking hieraan. Deze Voorwaarden vernietigen en vervangen alle schriftelijke of mondelinge contracten, voorstellen en verbintenissen die betrekking hebben op hetzelfde voorwerp en die aan de datum van de overeenkomst tussen partijen zouden voorafgaan.

Artikel 1 – Toepassing

1.1. De voorwaarden zijn van toepassing wanneer diensten worden geboekt en/of een bestelling van planten en/of materialen (hierna ‘de producten’) bij Zo Geplant wordt geplaatst door ‘de Klant’.

1.2. Bij het bestellen van een dienst of product via de website of de webshop van Zo Geplant, of op een andere wijze, moet de Klant deze algemene voorwaarden uitdrukkelijk aanvaarden, waardoor hij instemt met de toepasselijkheid van deze voorwaarden met uitsluiting van alle andere voorwaarden. De aanvaarding van de Voorwaarden wordt tevens afgeleid uit de normale uitvoering van de diensten door Zo Geplant.

1.3. Zo Geplant behoudt zich het recht voor om, op eender welk tijdstip, de algemene voorwaarden te wijzigen of te schrappen en dit zonder dat enige voorafgaande kennisgeving noodzakelijk is. Bij elke bestelling zijn de algemene voorwaarden van toepassing die op dat ogenblik op de website en orderbevestiging werden opgenomen, met uitsluiting van alle eventuele oudere of nieuwere bepalingen. 

1.4. Indien één van deze voorwaarden om welke reden dan ook niet rechtsgeldig zou zijn, blijven de overige voorwaarden onverkort van toepassing.

1.5. De klant is zelf en uitsluitend verantwoordelijk voor de juistheid van alle gegevens die hij of zij doorgeeft. Door het plaatsen van een bestelling of boeken van een dienst via de website van Zo Geplant of op een andere wijze, bevestigt de Klant een natuurlijk persoon te zijn, handelingsbekwaam en minstens 18 jaar oud te zijn. Zo Geplant draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor bestellingen door personen of entiteiten die niet aan deze criteria voldoen of voor foutieve gegevensvermelding door de Klant.

Artikel 2 – Totstandkoming van de overeenkomst en bestelproces

2.1. Commerciële documenten en aanbiedingen scheppen geen verbintenissen in hoofde van Zo Geplant.

2.2. De overeenkomst tussen Zo Geplant en de Klant komt slechts tot stand op het ogenblik dat de bestelling van producten en/of diensten bevestigd wordt door goedkeuring van de door Zo Geplant opgemaakte offerte door de Klant, én bij bijkomende bevestiging per e-mail verstuurd door Zo Geplant. De bevestiging wordt naar het door de Klant opgegeven e-mailadres verstuurd. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om erop toe te zien dat de berichten niet in de spamfolder terechtkomen. Voor de bestelling van producten en/of diensten, is een bevestiging pas mogelijk na aanvaarding van de Algemene Voorwaarden. 

Zo Geplant heeft een eigendomsvoorbehoud op alle aan de Klant aangeleverde goederen (o.a. planten, bodem- en plantgat verbeteraars, tuin inrichtingsmaterialen, bodem afdekkingsmaterialen, enz.) tot een algehele betaling door de aankopende partij. 

2.3. Bestellingen zijn niet bindend voor Zo Geplant zolang deze, na het doorlopen van het bestelproces niet per e-mail of enig ander passend communicatiemiddel bevestigd zijn.

2.4. Bij niet beschikbaarheid van bepaalde planten en/of materialen wordt een evenwaardig alternatief aangeleverd.

Artikel 3 – Prijzen producten en diensten

3.1. De door Zo Geplant op de offerte of op de website aangegeven verkoopprijzen voor producten en/of diensten zijn de van toepassing zijnde prijzen. De prijzen zijn uitgedrukt in euro en zijn exclusief BTW en andere heffingen die van overheidswege worden opgelegd.  De offerteprijzen zijn 30 dagen geldig beginnend vanaf de offertedatum en behoudens prijsstijgingen van de leverancier(s) van Zo Geplant.  Bij prijsstijgingen van leverancier(s) heeft de verkopende partij Zo Geplant het recht dit door te rekenen aan de klant bovenop de offerteprijzen.

3.2. De Klant ontvangt een factuur voor het te betalen bedrag. Op de facturen van Zo Geplant wordt telkens het van toepassing zijnde BTW-tarief vermeld. 

3.3.  Betaling van de facturen dient binnen de 14 dagen na factuurdatum te gebeuren.  Alle facturen zijn ten laatste betaalbaar op de vervaldatum zonder korting.

3.4. In geval van betaling op factuur en bij gebreke aan betaling binnen de voorziene termijn, wordt het factuurbedrag inclusief BTW en andere kosten en heffingen van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling verhoogd met een intrest gelijk aan 1% per maand, berekend op het nog openstaande bedrag, waarbij elke begonnen maand beschouwd wordt als zijnde verlopen, en een forfaitaire schadevergoeding ten belope van 10% op het bedrag van de nog onbetaalde facturen, met een minimum van 100 EUR. Alle invorderingskosten zijn eveneens voor rekening van de nalatige Klant. In zoverre de Klant verder in gebreke blijft om één of meer uitstaande facturen van Zo Geplant te voldoen, behoudt Zo Geplant zich het recht voor de verdere uitvoering van de opdracht op te schorten tot wanneer alle uitstaande rekeningen worden aangezuiverd (inclusief de toegevoegde schadevergoeding en verwijlinteresten), dan wel de onmiddellijke ontbinding van de overeenkomst vast te stellen. 

3.5. Elke niet-betaling van een vervallen factuur brengt tevens de opeisbaarheid mee van alle andere facturen. Indien Zo Geplant expliciet en schriftelijk afbetalingstermijnen heeft toegestaan, is de totale nog verschuldigde som zonder verdere verwittiging of ingebrekestelling opeisbaar van zodra één afbetalingstermijn niet werd gerespecteerd. Alle betalingen worden eerst aangerekend op de reeds verschuldigde verwijlintresten. Bij niet-betaling zullen alle verschuldigde bedragen via gerechtelijke weg ingevorderd worden.

3.6. Klachten betreffende de geleverde goederen en/of de verstrekte diensten zijn slechts ontvankelijk, indien zij per aangetekend schrijven bij ons toekomen binnen de zeven kalenderdagen na levering van de goederen en/of diensten.

Enig protest omtrent een factuur dient binnen de 7 kalenderdagen na factuurdatum en bij aangetekend schrijven aan Zo Geplant te worden gericht. Deze laatste is gerechtigd alle vorderingen over te dragen aan derden, alsmede de eigen verplichtingen ten overstaan van de Klant geheel of deels over te dragen doch blijft Zo Geplant in voorkomend geval garant staan voor de goede uitvoering van deze verplichtingen. De Opdrachtgever is niet gerechtigd zijn rechten en/of plichten ten overstaan van Zo Geplant over te dragen.

Artikel 4 – Annulering van bestelling

4.1. Bij annulering van de bestelling door de Klant (na goedkeuring van de offerte door de Klant, of na andere wijze van bevestiging van aankoop door de Klant) wordt het voorschot (incl. BTW), of bij afwezigheid van voorschot 15% van het totale bestelbedrag (incl. BTW), met een minimum van 100€, integraal behouden door Zo Geplant als schadevergoeding.

4.2. Bestellingen van online producten kunnen niet geannuleerd worden, noch geretourneerd eens het product werd ontvangen, aangezien het product geleverd werd tijdens de herroepingstermijn van de digitale aankoop.

Artikel 5 – Online betaling

5.1. In het geval van online bestelling vindt de betaling plaats direct na de bestelling. Zo Geplant biedt verschillende manieren aan om op een veilige wijze de online bestellingen elektronisch te betalen via het betalingssysteem en de betalingsvoorwaarden van betalingsprovider Molly. Middels het plaatsen van een bestelling en betaling via de webshop van Zo Geplant verklaart de Klant tevens kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden van de betalingsprovider en aanvaardt hij erdoor gebonden te zijn. 

5.2. Geen enkele online bestelling wordt gevalideerd zonder voorafgaand de overeenstemmende betaling te ontvangen.

5.3. Zo Geplant aanvaardt enkel betalingen van rekeningen binnen de Europese Unie.

Artikel 6 – Levering en risico-overdracht

6.1. Producten besteld via de webshop worden pas ter beschikking gesteld, dan wel geleverd na ontvangst van de betaling ervan.

6.2. De risico-overdracht van de goederen vindt plaats op het moment van de sluiting van de overeenkomst in geval van standaard verzending. De Klant draagt vanaf dat ogenblik het risico.

6.3. Zo Geplant kan in geen geval verantwoordelijk gehouden worden voor een levering die later dan verwacht aankomt of een pakket dat verloren raakt door toedoen van derden, door onvoorziene omstandigheden of door overmacht. Zo Geplant is evenmin aansprakelijk voor vertraging of uitblijven van de levering door toedoen van de vervoerder. Als een bestelling niet geleverd wordt binnen de verwachte tijdspanne, zal Zo Geplant evenwel alles in het werk stellen om zo snel mogelijk de bestelde goederen alsnog te bezorgen. 

Artikel 7 – Aansprakelijkheid, vrijwaringen, overmacht en uitsluitingen

7.1. Behoudens de expliciete verbintenissen aangegaan door Zo Geplant krachtens deze algemene voorwaarden, is de aansprakelijkheid van Zo Geplant beperkt tot de aansprakelijkheid die dwingend door de wet is opgelegd. 

7.2. Zo Geplant doet een uiterste inspanning om ervoor te zorgen dat de website en de webshop 7 dagen per week, 24 uur per dag toegankelijk en beschikbaar zijn. Het is echter mogelijk dat door onderhoud, website of netwerk updates of door andere oorzaken of onderbrekingen buiten de schuld van Zo Geplant, toegang tot de site onderbroken wordt. Zo Geplant kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verliezen of schade als gevolg van dergelijke onderbrekingen. Evenmin is zij aansprakelijk voor schade die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt wordt door het gebruik van de website of de webshop, de mogelijkheid om een online bestelling te plaatsen, noch door een andere daad van de Klant of van een derde, ongeacht of deze worden veroorzaakt door een fout of nalatigheid, bijvoorbeeld (niet limitatief) ingevolge een ontwerp-, materiaal- of fabricagefout aan het product. Zo Geplant heeft tevens geen enkele persoonlijke informatieplicht voor online bestellingen.

7.3. Zo Geplant is niet aansprakelijk voor enige materiële of lichamelijke schade, onrechtstreekse schade of gevolgschade, die de Klant en/of zijn aangestelden lijden om welke reden ook, hieronder begrepen (niet limitatief) een tekortkoming, nalatigheid, fout of zware fout van haar of haar aangestelden of leveranciers.

7.4. Tenslotte kan Zo Geplant niet aansprakelijk worden gesteld voor vertragingen of gebreken in de uitvoering van de overeenkomst als deze vertragingen of gebreken het gevolg zijn van feiten of omstandigheden die onafhankelijk zijn van haar wil, die niet te voorzien zijn en die niet vermeden kunnen worden (overmacht), zoals bv. (niet-limitatief): ziekte of onbeschikbaarheid van de uitvoerende personen, blokkering van distributie of het niet voorradig zijn van bepaalde producten. Indien Zo Geplant wordt getroffen door een situatie van overmacht, zal ze er de Klant onmiddellijk schriftelijk van op de hoogte brengen.

7.5. Voor zover enige aansprakelijkheid toch weerhouden zou worden, dan is deze beperkt tot terugbetaling van de prijs van het product.

7.6. De website is enkel bestemd om algemene informatie ter beschikking te stellen van de Klant over de producten, diensten en activiteiten van Zo Geplant. Zo Geplant heeft met betrekking tot de toegang, het bestelproces, de levering of de andere diensten slechts een inspanningsverbintenis.

7.7. Zo Geplant kan op de pagina’s van haar website links naar andere internetsites plaatsen. Zo Geplant is echter niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze sites, de geadverteerde producten, diensten of andere materialen van externe bronnen of voor veronderstelde of werkelijke schade of verliezen die het gevolg kunnen zijn van het gebruik of de verbinding met dergelijke sites of externe bronnen.

7.8. Er wordt geen garantie gegeven door Zo Geplant op het aanslaan (= aangroeien) van geleverde planten bij de Klant of van door Zo Geplant uitgevoerde beplantingen bij de Klant.

Artikel 8 – Intellectuele eigendom

8.1. Ontwerpen, tuinplannen, beplantingsplannen, concepten, creaties, materiaalkeuze, illustraties, logo’s, tekeningen, foto’s, afbeeldingen, vervaardiging en fabricagemethodieken, (product-)omschrijvingen, data, product- of bedrijfsnamen, teksten, e.d.m. die ontwikkeld en/of gebruikt worden door Zo Geplant, in welke vorm dan ook, zijn en blijven eigendom van Zo Geplant, evenals enige documentatie die desaangaande ter beschikking gesteld zou worden aan de Klant of op de webshop zou worden geplaatst. Publicatie of andere vormen van openbaarmaking hiervan kan alleen na verkregen schriftelijke toestemming van Zo Geplant. 

Artikel 9 – Verwerking persoonsgegevens

9.1. Door een bestelling te plaatsen, geeft de Klant zijn uitdrukkelijke toestemming aan Zo Geplant om zijn persoonsgegevens te verwerken met het oog op de vervaardiging en verzending van de door hem bestelde producten of het leveren van de bestelde goederen en/of diensten. Daarnaast kunnen de verstrekte gegevens eveneens worden gebruikt voor klantenbeheer, de nieuwsbrief, reclame- of marketingdoeleinden en statistische informatieverzameling omtrent de klanten van Zo Geplant. Zo Geplant verwijst in dit kader ook naar haar privacyverklaring op www.zogeplant.be/privacy-en-cookiebeleid.

9.2. De verantwoordelijke voor de verwerking, Zo Geplant, respecteert de Algemene Verordening Gegevensbescherming van 24 mei 2016 met betrekking tot de bescherming van het privéleven in de verwerking van persoonlijke gegevens. Conform deze Verordening, beschikt de Klant over een wettelijk recht op inzage en correctie van zijn persoonsgegevens, alsmede het recht om zijn gegevens volledig te laten verwijderen. Ten dien einde dient de Klant, met bewijs van identiteit (kopie identiteitskaart), een schriftelijke, gedateerde en ondertekende aanvraag aan Zo Geplant te sturen. 

9.3. Alle persoonsgegevens die via de website of webshop worden verkregen en verwerkt, zullen vertrouwelijk worden behandeld en in geen geval aan derden worden doorgegeven.

Artikel 10 – Klachten

Eventuele klachten dienen aan Zo Geplant te worden gericht. 

info@zogeplant.be

Artikel 11 – Toepasselijk recht en bevoegde instanties

11.1. Deze algemene voorwaarden en de globale rechtsverhouding tussen Zo Geplant en de Klant worden beheerst door het Belgische recht, zelfs indien een bestelling vanuit het buitenland zou worden geplaatst. De toepassing van het Weens Koopverdrag inzake internationale koopovereenkomsten (1980) wordt uitdrukkelijk uitgesloten.

11.2. De klant aanvaardt elektronische bewijsvoering.

11.3. Alle eventuele geschillen voortvloeiend uit of verband houdend met de rechtsverhouding tussen Zo Geplant en de Klant zullen uitsluitend worden beslecht door de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement waar de maatschappelijke zetel van Zo Geplant gelegen is. 

Kruishoutem, januari 2023

Geverifieerd door MonsterInsights